Jogurty - který vybrat?

10/11/2019

Supermarkety nás zahlcují jogurty na 100 způsobů, jak je odlišit a vybrat si ten správný? Mysleli jste si, že řecký jogurt a jogurt řeckého typu, jsou úplně to samé? Pak Vás vyvedu z omylu.
Pro výrobu řeckého jogurtu jsou nutné speciální "jogurtárny", které se liší od těch klasických. Na rozdíl od toho klasického jogurtu zde dochází k separaci syrovátky. Konzistencí je hustší, je velice bohatý na bílkoviny a využívá se k výrobě např. tzatziky. V Řecku se vyrábí především z ovčího mléka, avšak nyní je zj. v průmyslových výrobách používané imléko kravské.
Oproti tomu jogurty řeckého typu lze vyrábět v klasických "jogurtárnách", kde se vyrábí i ostatní jogurty, nevyužívá se k výrobě speciálních technik a k separaci syrovátky nedochází. Takovýto jogurt je tekutější a nelze z něj připravit řecké pochoutky, jako jsou tradiční dezerty a již zmíněné tzatziky.
Změna vyhlášky? Řecko vzneslo nesouhlas s prodejem pod názvem "řecký jogurt a jogurt řeckého typu". Produkty na území ČR jsou vyráběny z menšího množství mléka a jsou doplněny sušenou bílkovinou, což se řekům nelíbí. V obchodě je nyní (od září 2019) poznáte dle řeckých nápisů, či staveb. Pokud chcete poznat kvalitní od nekvalitního, vždy čtěte složení! Kvalitní poznáte podle toho, že je v obsahu uvedeno pouze mléko, smetana a jogurtové kultury.
Skyr, který se konzistencí blíží jogurtu řeckého typu pochází z Islandu a výroba je více než 1000 let stará. K nám do Česka prorazily na trh až v roce 2016. Vyznačuje se vysokým obsahem bílkovin (12%) a nízkým obsahem tuku (0,1-1%). Neochucený skyr je tedy díky nutričním vlastnostem velice vhodný do redukčních diet.
Bílé jogurty jsou tou nejvhodnější volbou - jsou zdrojem vápníku, bílkoviny a živých kultur. Navíc nesmí obsahovat žádná aditiva a přídatné látky. Naopak se snažte vyhnout ochuceným jogurtům, které jsou přeslazované a obsahují až 16% cukru. Takové zajista nejsou vhodné pro každodenní konzumaci.
Smetanové jogurty vlivem velkého množství živočišného tuku a mastných kyselin obsahují méně vápníku a doporučit je ke každodenní konzumaci také nelze.

You Might Also Like

0 komentářů

Pravidelní čtenáři