Kokosový olej ano, či ne?

4/26/2019

V dnešním článku bych Vám chtěla shrnout fakta z pohledu výživy o velice známém a oblíbeném kokosovém oleji. Kokosový olej je na trhu populární zejména posledních 5 let, avšak o jeho účincích koluje stále spousta mýtů. Jak to tedy doopravdy je? Je zdraví prospěšný, nebo ne?
Možná Vás to překvapí, ale palmový olej, který je velice kritizovaným, především kvůli škodlivosti na zdraví, ale i kácení pralesů je složením velice podobný tomu kokosovému, ba je natom i trošilinku lépe. Palmový olej má totiž o něco méně nasycených mastných kyselin, avšak rozdíl je skoro zanedbatelný. Pro srování - kokosový olej obsahuje až 90% nasycených MK, palmový cca 82%, zatímco například olej olivový 6%.
Co způsobují nasycené mastné kyseliny? Nadměrná konzumace vede ke zvyšování "špatného" LDL cholesterolu a kardiovaskulárním onemocněním. Nadměrný příjem SAFA (nasycených MK) je v dnešní době opravdu alarmující, důvodem je nadměrná konzumace živočišných tuků. Nejviditelnějším následkem nadměrné konzumace SAFA je obezita.
Proč je tedy kokosový olej tak moc populární? Jednoduše jde jen o marketingový tah. Sama bych kokosový olej doporučila pouze jako kosmetický přípravek na suché vlasy, či pleť. Samozřejmě pokud "kokosák" nevyužívate ke konzumaci denně, neuškodí jednou za čas jej využít např. k pečení, avšak si myslím že jsou na trhu i daleko hodnotnější a zdravější oleje (např. lněný, či dýňový).  Kokosový olej se využívá společně s palmovým jako náhražka při výrobě cukrovinek z toho důvodu, že je nejlevnější. Velkoobchodníky bohužel zajímají pouze co nejlevnější suroviny a co nejvyšší zisk. Snad se brzo dopracujeme k tomu, že jim půjde i zdraví spotřebitelů. 😊

You Might Also Like

0 komentářů

Pravidelní čtenáři