Vitamín D

1/03/2019

Právě v tomto období plného zamračených, sychravých a občas zasněžených dnů se v naší populaci začíná projevovat nedostatek vitamínu D. Nejvíce tak tomu je uprostřed - koncem zimy, proč tomu tak je a jak se deficitu vyvarovat? Vitamín D, na rozdíl od ostatních vitamínů, je v největší míře získáván ze slunečního záření, které pokrývá až 80% denní dávku a pouze 1/3 je získávána ze stravy. Deficit vitamínu D je nebezpečný zejména v raném věku, kdy může mít za následek deformaci kostí a také ve věku pozdějším, kdy může být příčinou osteoporózy. Nejrizikovější skupinu jsou však kojenci z toho důvodu, že nejsou ani v teplejším období vystavováni slunečnímu svitu. Příjem z potravy nebývá vysoký, obsah vitamínu D je pouze v několika potravinách, kterými jsou například: ryby, játra, rostlinné oleje, mléčné výrobky či žloutky. Pokud odmítáte konzumaci živočišných výrobků, vyhýbáte se "tukům" ve formě olejů a nejezdíte v zimě na dovolenou k moři, troufám si říci, že se vystavujete velmi vysokému riziku deficitu vitamínu D, což může mít za následek chřipku, ale i ovlivnění nervové soustavy, či ochabnutí svalů u sportovců. Já sama z důvodu odmítavého postoje ke konzumaci masa, omezené konzumaci mléčných výrobků a nedostatku financí a času k zimní dovolené u moře (😅) volím doplňky stravy. Avšak dávejte si též pozor (zejména těhotné) na hypervitaminózu, což je předávkování se, které může mít velice negativní dopad. Vede totiž k hyperkalcémii a posléze k poškození srdce a ledvin. Dle DACH (z roku 2000) je DDD pro dospělé 50 μg .

You Might Also Like

0 komentářů

Pravidelní čtenáři