Sladidla

12/03/2018

V dnešním článku bych se chtěla věnovat těm nejznámějším sladidlům a jejich účinkům na zdraví. Je například třtinový cukr lepší než ten bílý? A jak jsou na tom med, javorový sirup, nebo jiné "náhražky"? Jako první bych si na mušku vzala klasický bílý řepný cukr. Narozdíl od třtinového je bělen vápnem. Má vysoký glykemický index a jeho kladná vlastnost je ta, že se v těle rychle rozloží na fruktózu a glukózu. Mezi cukrem třtinovým a cukrem bílým je jen rozdílné zpracování a zanedbatelně větší množství minerálů v tom třtinovém. Cukr je v dnešní době představován jako zabiják, kterému bychom se měli za každou cenu vyhnout, ale z nutričního pohledu jde o mýtus. Největší problém tkví v množství konzumovaného cukru, v dnešní době spousta lidí mlsá a konzumuje tak přemíru cukru, která vede k následné nadváze až obezitě. Avšak pokud jej konzumujeme střídmě, rozhodně se nemáme čeho bát. Co se týče sirupů jako je například javorový, datlový, agávový, nebo i med, si v porovnání s klasickým cukrem příliš nepřilepšíme, obsahují stále mnoho cukru. Jedinou alternativní možností, která je o trochu lepší než ty ostatní je sirup čekankový, který má navíc vlákninu (62%) a cukru pouze 13% (v porovnání agávový sirup má 76% cukru). Nejhorším možným sladidlem je glukózofruktózový sirup. Je až 3,5x levnější a mnohonásobně sladší než cukr. V těle však bohužel nemáme receptory na jeho rozpoznání, tudíž se tím můžeme ládovat horem dolem a stále se nebudeme cítit "přeslazeni" jako tomu může nastat po cukrovinkách. Glukózofruktózový sirup vyměnili za cukr i v Coca cole, opět kvůli výhodnější ceně. Toto se však nelíbilo Mexičanům, proto je Mexiko jedinou zemí, kde zakoupíte Colu s původní chutí, slazenou cukrem. Co se týče sladidel jako jsou aspartam, nebo acesulfam draselný, pokud nejste diabetik, doporučila bych se Vám se těmto sladidlům vyhnout. Dříve byly používány pro dobytek, aby rychle přibral a opět jsou asi 200x sladší, než-li klasický cukr. Novějším sladidlem na trhu je sukralóza, která v sobě obsahuje několik atomů chlóru. Zatím však nevíme co "udělá" v lidském těle a je také lepší se jí pro jistotu vyhnout. Jako poslední bych zmínila fruktózu - "ovocný cukr", který více zasytí, má navíc vitamíny, vlákninu a enzymy. Častým argumentem je to, že fruktóza je přirozená, avšak přemíra také škodí. Tělo z ní musí vytvořit sacharózu, což je opět o krok delší proces. Nadbytek může také způsobit onemocnění jater. Ukončila bych to tak, že bát se cukru není třeba, avšak vždycky si hlídejte jeho množství.

You Might Also Like

0 komentářů

Pravidelní čtenáři