Suplementace vitamínů

8/26/2018

Léto je téměř u konce a já doufám, že jste si jej užili alespoň stejně jako já. Uteklo to neskutečně rychle a za chvíli jsou zpět školní povinnosti, které si po 13 letech oddálím o měsíc později (už teď miluju vejšku). Popravdě se ale do školy moc těším po 4 měsících za pokladnou. 😁
V dnešním článku bych chtěla zmínit vitamíny, na které je třeba dávat si pozor při veganské/vegetariánské stravě, jak je nejlépe doplňovat, co používám já a jaká jsou rizika nedostatku. Nejprve bych uvedla to, že každý pacient má nárok zdarma 1 ročně na krevní rozbor u svého praktického lékaře, kde vám zjistí jak jste na tom s případným deficitem látek. Nikdy jsem se nesetkala s tím, že by toto lékař odmítl udělat. Pouze se stačí zeptat a zmínit, že nejíte maso a on Vám vyhoví. Mě zrovna toto čeká za pár dní, takže jsem sama zvědavá jak to dopadne. Většinou to dopadá tak, že mám z rodiny nejlepší výsledky a to jsou ostatní masožravci. 😁 Já osobně doplňuji pouze B12 s B6 dohromady. Oba vitamíny jsou zkompletovány do jednoho prášku a jsou od firmy Jamieson, kterou velice doporučuji. Jedná se o kvalitní kanadskou firmu vyrábějící vitamíny z přírodních zdrojů. Tato značka mi byla doporučena i v lékarně. Cena se pohybuje okolo 150 Kč. V začátcích jsem si kupovala v drogerii DM vitamíny s názvem Vegetarier und Veganer, kde je směs vitamínů, ale co se týče kvality to nebude zrovna nějšťastnější volba. Proč zrovna B12 a B6? B12 je u vegetariánů a veganů velice známá. Již jsem toto téma v některém ze svých článků zmiňovala. Dříve za dávných a dávných dob se jedla neomytá a chemicky neupravená zelenina plná B12, která se bere z půdy. Nyní je dostupná pouze v mase a v menší míře i mléčných výrobcích. Dobytek, který spásá trávu na louce má její velký příjem. Spousta lidí ale netuší, že ji vlastně suplementují stejně jako my v prášku. Je to z toho důvodu, že ve velkochovech asi těžko budou spásat hezky zelenou trávičku.. Ano, zvířatům ve velkochovech je podávána B12 v podobě prášku v potravě a následně ji lidé jako konzumenti přijímají. Deficit se u každého jedince na rostlinné stravě projevuje v odlišných intervalech. Někomu může dojít za rok, někomu za 5-10 let. Tudíž doporučuji doplňovat hned od začátku. Deficit B12 může mít velice negativní následky. Postihuje nervovou soustavu a projevuje se zejména depresemi a úzkostmi. Krom prášků lze doplňovat i v podobně injekcí u lékaře a v tekuté formě (ani s jedním bohužel zkušenost nemám). B6 jsem se rozhodla doplňovat z toho důvodu, že je velice všestranná a zejména pro ženy je důležitý dostatek. Účastní se metabolismu tuků a bílkovin a stejně jako B12 má podíl na nervové soustavě. Suplementace je ideální jak pro těhotné, tak i kojící ženy, dále pro ženy trpící PMS. Ochudit by se o ni neměly ani ženy užívající hormonální antikoncepci, protože se zde může vyskytnout deficit B6 projevující se únavou. Pozitivní vliv B6 má i na děti postižené autismem a kojence. Doporučené denní dávky se odvíjí od pohlaví a věku. Na netu lze dohledat přibližný doporučený denní příjem. Jediným důležitým minerálem pro vegany a vegetariány je výše uvedená B12, ostatní suplementace je individuální. Někteří jedinci pro jistotu doplňují i hořčík a železo.

You Might Also Like

0 komentářů

Pravidelní čtenáři