Strach z přechodu na rostlinnou stravu

5/23/2017

Tento článek jsem se rozhodla napsat z toho důvodu, že spoustě lidí se myšlenka veganství zamlouvá, ale říká si že není připravena na všechny ty nástrahy kolem toho, věří různým mýtům a podobně. V následujících odstavcích Vám shrnu ty nejčastější obavy a jak se jim vyvarovat.

  • Reakce okolí: znám spoustu veganů/vegetariánů o kterých vím, že jejich ať už rodiče, nebo kamarádi veganství nepřijímají a jsou toho názoru, že maso a mléko k životu prostě patří. Já se s tím díkybohu nesetkala. Popravdě mi bylo docela i jedno, kdo na to bude mít jaký názor, je to přece jen moje rozhodnutí. Kamarádi i blízká rodina si na to časem zvykla a už mě prostě takhle berou. Buďte silní, stůjte si za svým názorem a umějte ho dobře obhájit. Třeba pak i zjistíte, kdo jsou vaši skuteční přátelé a kdo vás bere takový, jací jste.
  • Padání vlasů: přiznám se, že tohle byl můj osobně největší strach. Už kolem svých 14-15 let jsem se zajímala o myšlenku vegetariánství, jenže jsem ho měla spojité s maminčinou historkou o tom, jak její kamarádka byla vegetariánka a vypadalo jí spousta vlasů. O pár let později jsem si o tom zjišťovala víc a přišla jsem na to, že je to blbost. Vlasy Vám můžou při veganství/vegetariánství nadměrně padat vlivem stresu, nebo nedostatkem vitamínů úplně stejně jako jedlíkům masa. 
  • Nedostupnost jídla: další z velice častých obav, bojíte se, že nebudete mít co jíst. Dnes již najdete i na malých městech či vesnicích prodejny s rostlinnými výrobky a v každém obchodním řetězci najdete tofu, hummus, rostlinný nápoj atd. Na toto navazuje něco trošku podobného, a to:
  • Omezenost v jídle: Omezenost se dá považovat za ten největší mýtus a myslím si, že všichni vege/veg mi dají za pravdu. Když někdo z cizích zjistí, že nejím nic živočišného, ihned mě zahlcuje otázkami jako: A čokoládu taky nemůžeš? Co zmrzlina? Nebo: Já bych bez sýrů a jogurtů nepřežila! A opak je pravdou. Snad úplně na všechno existují "náhražky". Troufám si říct, že mi nic nechybí. (Když nepočítám Kinder čokoládu, ale bez té se taky obejdou 😜) Za svých mladých let jsem si myslela, že vegetariáni jí primárně hodně moc zeleniny a to je další důvod, proč jsem do toho jít nechtěla, ale je to jen další zkreslená představa a neinformovanost.
  • Suplementace: Masožrouti se dost často pozastavují nad tímto tématem. "Když je veganství přirozený, tak proč musíte suplementovat B12?" Odpověď je jednoduchá. Dříve za dávných a dávných dob se jedla neomytá a chemicky neupravená zelenina plná B12, která se bere z půdy. Nyní je dostupná pouze v mase. Dobytek, který spásává trávu na louce má její velký příjem. Spousta lidí ale netuší, že ji vlastně suplementují stejně jako my v prášku úplně nevědomky. Je to z toho důvodu, že ve velkochovech asi těžko budou spásávat hezky zelenou trávičku.. Ano, zvířatům ve velkochovech je podávána B12 v podobě prášku v potravě a následně ji lidé jako konzumenti přijímají. Kromě tohoto vitamínu není potřeba doplňovat žádný jiný při dobře vyvážené stravě. 
  • Zkoumání jídel: "Ale já nemám čas číst si v krámu u všeho co to obsahuje" a blablabla.. Je to asi to nejjednodušší. Zezadu všech výrobků máte uvedeno složení, kde jsou alergeny (mléko) vyznačeny tučným písmem. Udivují mě lidé, kteří si složení vůbec nečtou a bezmyšlenkovitě kupují potraviny o kterých nemají ani tušení co obsahují. Poslední dobou jsem se začala zajímat více o Éčka v potravinách. Do mobilu jsem si stáhla aplikaci, která mi v obchodě dost pomáhá. Někdo si řekne, že to asi přeháním, ale některá z nich jsou opravdu zdraví nebezpečná.

You Might Also Like

0 komentářů

Pravidelní čtenáři