Rostlinná mléka

4/12/2017

Vyrábění rostlinných "mlék" je nenáročné jak finančně, tak i časově (pokud nepočítám namáčení přes noc). Rostlinné nápoje co najdete v obchodech jsou kolikrát nadměrně slazené a je do nich přidávaná konzervační látka, která prodlužuje trvanlivost někdy i na další dva roky.

  • Rýžové mléko: obsahuje velký počet sacharidů a téměř žádné tuky. Doporučuje se hlavně pro sportovce.
    příprava: 100g rýže vaříme 15-20. min v nesolené vodě. Slijeme a rozmixujeme v 1l vody. Přecedíme, osolíme, můžeme osladit. Nevýhodou je, že slouží k rychlé spotřebě.
  • Makové: je bohaté na vápník, který si jako vegani musíme hlídat, dále obsahuje zinek a hořčík. Je velice zajímavé pro svoji nahořklou chuť. Zbytky máku můžeme použít při pečení.
    příprava: 100g máku namočíme minimálně 2-3h (ideálně přes noc) litrem vody a necháme stát. Občas zamícháme. Přelijeme do mixéru a mixujeme 3min. Několikrát přecedíme přes sítko či plátýnko a mléko je na světě. Opět můžeme dosladit.

  • Ovesné: jsou v něm látky jako například magnesium, měď, opět železo, ale i vitamíny B a E.
    příprava: stejná jako u makového.
  • Konopné: obsahuje vysoký podíl omega 3 a 6 mastných kyselin, navíc v ideálním poměru pro vegany. Vyniká svojí oříškovou chutí.
    příprava: půl šálku neloupaných semínek přes noc namočených se třemi šálkami vody, mixujeme, ochutíme.
  • Sójové: sója na rozdíl od ostatních luštěnin obsahuje dobře stravitelné bílkoviny. Někteří lidé se jí mylně vyhýbají.
    příprava: 1 šálek sójových bobů přes noc namočíme, měly by zdvojnásobit svůj objem. Pokud se tak nestane, necháme je namočit déle. Opláchneme je a můžeme odlupkovat pro jemnější chuť. Po částech rozmixujeme s 8 šálky vody. Přecedíme. Ochutit můžeme vanilkou, kakaem, nebo i skořicí. Zbytku sójových bobů se říká Okara a můžeme ji použít při pečení.

You Might Also Like

0 komentářů

Pravidelní čtenáři