recept

Recept na Miso polévku

4/13/2018

Za poslední dobu jsem si velice oblíbila Asijské polévky na způsob Misa a Pho. Nelenila jsem a řekla jsem si, že se ji naučím připravit i doma. První příprava Miso polévky byla spíše jen takovým pokusem, ale povedla se mi natolik, že se s Vámi podělím o recept. Moc jsem se neřídila recepty na webu, použila jsem pouze suroviny co byly v tu chvíli po ruce. Samozřejmě můžete použít jakoukoliv Vaší oblíbenou zeleninu a pouze se mým receptem inspirovat, je velice snadný, rychlý a nenáročný.

  1. Dala jsem si vařit rýžové nudle a vrhla se na přípravu zeleniny.
  2. Nastrouhala jsem si mrkev, nakrájela dvě chilli papričky, kousek řapíkatého celeru a zázvoru. Vše jsem chvilinku osmahla v dalším hrnci na troše oleje a následně zalila 0,5 litrem zeleninového vývaru.
  3. Do vývaru společně se zeleninou jsem nakrájela jeden plátek marinovaného tofu od Sunfoodu.
  4. Cca po 5 minutách odstavíme a přidáme Miso. (Doporučuji jej zakoupit v Delmartu, kde mají 4 porce za 50,- Kč) Miso by nemělo projít varem. Pečlivě zamícháme, přihodíme nudle, které jsme scedili a máme hotovo. 
Fotografie pouze ilustrativní,
zatím jsem nevyladila do estetické formy.😃 

recenze

Recenze: Oprawme se

3/18/2018

Po půl roce zvažování a marném shánění po místních knihovnách jsem si konečně pořídila knihu "Oprawme se" od Stanislava Skřičky. Měla jsem od ní dost velké očekávání, protože jsem na ní četla ze všech stran kladné recenze. Tato kniha pojednává o pravdě o zdraví a stravě, kterou málokdo z nás chce slyšet. Začátek je věnován příběhu samotného autora jak se dostal k vitariánství, což mě samotnou moc nenadchlo a začala jsem být mírně skeptická. Po pár stránkách se naštěstí děj "rozjel"a obsah začínal být více a více zajímavý. Kniha má téměř 400 stran a je obohacena o veselé, barevné kresby. Najdete v ní jak rady, tak i příkladné jídelníčky s recepty. Co mě osobně nejvíce zaujalo byla kapitola věnovaná vyléčení nemocí jako jsou alergie, astma, celiakie, ale i osteoporóza a onkologická onemocnění. Našla jsem zde spoustu nových poznatků, například proč není zdravá himalájská sůl, nebo javorový sirup, dozvěděla jsem se o osmotické vodě a celkově jak by měl vypadat správný pitný režim, nebo účinný a zdravý detox. Vše je popsáno takovým způsobem, aby to pochopil i úplný laik, který se tělem a jídlem dopodrobna nezajímá a právě v tomto ohledu mi chyběla trocha odbornosti. Na druhou stranu ne každý se o výživu zajímá takovým způsobem jako já a je dobře, že to pochopí snad všichni. Závěr knihy obsahuje reference a zkušenosti klientů a pacientů, které jsou také velice zajímavé. Knihu seženete v každém větším knihkupectví, přičemž cena se pohybuje okolo 300 Kč. Za sebe mohu doporučit, určitě koupě nelituji.

Zdraví

Léky: škodí, nebo pomáhají?

3/11/2018

V dnešní době si troufám říci, že farmacie je jeden z největších zdrojů peněz na světě. Léky máte v podstatě na všechno, ale jsou vůbec tak užitečné, jako je reklamy a lékaři prezentují? Ani náhodou, většina z nich nadělá více problémů než užitku. Zaměřit bych se chtěla především na troje nejčastější, prvními z nich jsou úplně ty nejběžnější a to analgetika, aneb "pain killers", které jsou u nás nadmíru užívány jako např. Ibalgin, Paralen, Ibuprofen aj. Už jen například ve škole slýchávám velice často "Rozbolela se mi hlava, nemáte někdo prášek na bolest?". Lidé, zejména ti mladí si neuvědomují následky a namísto procházky v přírodě si raději zobnou prášek. Dále jsou mnohdy účinnější například bylinky, zvýšený příjem tekutin, nebo odpočinek. U nemocí jako je chřipka a viróza si s analgetiky také moc nepomůžete a nijak zvlášť průběh neurychlíte. Doporučila bych je jen v případě velkých bolestí například po operaci, nebo velkých migrénách. Nadměrné používání těchto léků zvyšuje riziko infarktu až o 50% a to zvláště u pacientů s vysokým tlakem, dále problémy s ledvinami, játry a mimo to i nutnost stále zvyšovat na množství. Dalšími ne příliš žádoucími léky jsou antibiotika, které jsou předepisovány na bakteriální onemocnění a jejich předepisování by se mělo zvážit, zda-li je opravdu nutné. Už jen dle nežádoucích účinků jsou známé jejich zápory. Ničí střevní mikroflóru, což znamená že bez probiotik vám hrozní střevní potíže, dále výskyt mykóz, vyrážek atd. Při nedostatečném pitném režimu hrozí poškození jater a žaludeční křeče. Antibiotika velice oslabují celé tělo, proto je doporučeno odpočívat. Jako poslední bych zmínila další velice časté rizikové léky dnešní doby, zejména u žen, a to hormonální antikoncepci. Toto téma je velice rozsáhlé a kontroverzní, tudíž si ho dovolím jen zestručnit. HA je 21 pilulek na 1 měsíc sloužící k neotěhotnění. Tyto pilulky obsahují Estrogen a Progesteron, hormony, které normální zdravé ženské tělo také produkuje, avšak jeho hladina se střídavě zmenšuje a zvyšuje. Dodáním těchto hormonů se udržuje a brání uvolnění vajíčka. Krom toho, že tento proces je nepřirozený, hrozí zde i další závažné komplikace jako jsou deprese, přecitlivělost, migrény, kožní problémy, problémy s otěhotněním aj. Důležité je zmínit, že na každého působí léky individuálním způsobem, tudíž je nemožné předvídat jejich účinky. Jako největším nesmyslem mi přijde předepisování HA dívkám z důvodu akné. Nejen, že je ovlivňuje toto riziko vedlejších účinků již od raného věku, ale s velkou pravděpodobností nenapraví ani tyto kožní problémy. Na závěr bych řekla, že se jedná pouze o mé názory, nejsem lékař, tudíž vše berte s rezervou.
Zkuste se před každým lékem zamyslet, zda-li je vůbec potřeba. :)

psychologie

Porucha příjmu potravy

3/04/2018


Přijde mi, že dnes má s poruchou příjmu potravy zkušenost již každá druhá dívka, což je podmíněno dobou ve které žijeme. Okolo nás všelijaké ideály jak by krása měla, či neměla vypadat. Na sociálních sítích jsme zahlceni fotkami hubených modelek, často retušovaných, což málokomu dochází a podněcuje nás to akorát tak k tomu cítit se méněcenně. Ano, i modelky mají celulitidu a strie. Toto je téma o kterém by se mělo mluvit veřejně, nestydět se za to a nebát se požádat o pomoc. Moje problémy s jídlem začaly kolem 14 roku, kdy jsem se začala porovnávat s ostatními holkami a připadala si o proti nim tlustá, ošklivá a nezajímavá. Zajídala jsem stres a následně se trestala hladověním a dávením v záchodové míse. Byl to začarovaný kruh ze kterého se nešlo dostat ven. Ovládne to celou vaši mysl a celé dny nepřemýšlíte nad ničím jiným. Naštěstí to u mě nešlo do extrémů, dokázala jsem se ovládat a moje minimální váha byla kolem 52 a v "přejídacím období" až 59. Je to především psychická záležitost ze které se můžete léčit několik měsíců ale i desítek let. Já s věkem zmoudřela a začalo mi docházet, že celý život nechci propadnout neustálému počítání si kalorií, nesmyslnému odepírání si tuků a sladkého. Když se na to dívám zpětně, dochází mi, že vyvinutější postava zejména u holek je kolem 12-16 roku úplně běžná. Tělo je ve vývinu, rostou prsa, zadek, boky a je to úplně normální. Každý přece chceme žít život naplno, tak proč si jej kazit něčím tak absurdním jako je honění se za perfektní postavou? Jídlo má být potěšením, radostí a ne utrpením. Každý si musí přijít sám na to, že vzhled naší postavy nehraje v životě podstatnou roli. Avšak samozřejmě nechci podporovat obézní lidi, obezita je stejně závažná jako anorexie, ale o té zase někdy jindy. Chci jen vším tím říct, abyste se nesnažili být dokonalí jen kvůli svému okolí. Mějte se rádi i přes své nedokonalosti, protože právě ty vás dělají výjimečnými.

recenze

Recenze: Chilly’s Bottles

2/14/2018

O Chilly´s Bottles jsem se zmiňovala již před nějakým časem, ale odhodlala jsem si ji pořídit až nyní. Dost mi totiž odrazovala jejich cena, ale nakonec jsem neodolala a jednu si zakoupila. Od plastových lahví jsem se chtěla odprostit už delší dobu, nejen že jsou vysoce neekologické, ale pokud delší dobu používáte dokola tu stejnou, začnou se v ní hromadit mikroorganismy, které následně putují do vašeho těla. Ale zpátky k recenzi. Chilly´s Bottles nabízí ekologické lahve, s výdrží teplých nápojů až 12h a studených dokonce 24h. Na výběr je z mnoha moderních designů. U mě zvítězila chromová rose gold. Krom vysoké škály barev si lze vybrat i ze tří velikostí, 250ml, 500ml a 750ml. Já sáhla po té střední, kvůli praktičnosti. Výhodou je poštovné zdarma. Chilly´s Bottles sídlí v Británii a dodání trvá 7 pracovních dnů a musím podotknout, že mi balíček došel na den přesně. Ihned po vybalení jsem byla nadšená. Láhev byla uschována ve velkém, ochranném tubusu s lesklými nápisy a po jejím vyjmutí i v látkovém sáčku, který na ní budu určitě využívat. Jediná nevýhoda, zejména těch chromových, je že jsou na lahvi vidět otisky prstů. Jinak jsem naprosto spokojena. Dobře se myje, neteče a bezproblémově se z ní pije. Vzhledem se možná mohou zdát těžké, ale není tomu tak. Cena se pohybuje okolo 20-30 eur, záleží na velikosti a myslím si, že stojí za objednávku. :) 

psychologie

Promluvy do duše

2/10/2018

Stále dokola si kladu otázku "Proč vlastně mám sociální sítě, když mě většina lidí, které na nich mám nezajímá?" K čemu jsou dobré? K tomu aby jsme se pochlubili kde jsme byli na dovolené? Nebo že jsme byli na obědě v drahé restauraci? Abychom přesvědčili sami sebe jací jsme hezcí, i přesto že jsme použili 5 různých filtrů aby nebyl vidět ten velký pupínek na čele? A nebo aby každý viděl jaký máme úžasný vztah, i když takový vůbec nemusí být? Nebo snad chceme ukazovat jaký máme pestrý a zábavný život, přičemž to vůbec nemusí být pravda? Všechno mi to přijde jenom jako jedna velká faleš. Den za dnem mi přijde více a více rozumné se od sociálních sítí odprostit a užívat si života. Dělat něco užitečného. Psát, běhat, číst, jít do lesa, poznávat, nebo třeba navštívit babičku. K čemu jsou pomyslné lajky a tisíce followers, když přesně kvůli tomu promarníte několik hodin denně? K čemu vám tahle “fejm” bude? Lepším člověkem vás nikdy neudělá. Máme na rozdíl od jiných tolik možností a my je mezitím necháváme odplouvat kvůli své závislosti a lenosti. Neříkám že je potřeba vše mazat a rušit, stačí jen značně omezit. Jedinými smysluplnými soc. sítěmi jsou pro mě nyní můj blog, který muže být spoustě lidí přínosem a inspirací a messenger, díky kterému neutrácím za kredit. To je ode mě vše. Mějte se a zamyslete se, život není dlouhý tak, jak si představujeme.
P.S. Moc děkuji za překročení 10000 návštěvnosti za necelý rok. ♥

o mně

Změnil se můj názor na veganství?

2/09/2018

Na rostlinnou stravu jsem přešla téměř před 2 roky a oproti dnešku se mi pohled na všechno jednoznačně změnil. Ve svých začátcích jsem nechápala ostatní, proč to všechno utrpení nevidí, proč nechávají ubližovat zvířatům a podílí se na ničení planety, snažila jsem se to rodině a blízkým vysvětlit, ale jako by mě nevnímali. Postupem času jsem se na ostatní vykašlala a řídila se pouze sama sebou a tím že sama nejlépe vím, co je pro mě nejlepší. Nyní jsem toho názoru, že pokud se vás na to dotyčná osoba sama nezeptá, je jednodušší to nevytahovat. Předejdete tak hloupým narážkám a nesmyslnému odsuzování. Za další musím zmínit aktivismus, proti kterému nyní jsem. Je to dle mého příliš drastická forma přemlouvání, která spíše uškodí, než-li pomůže. Zejména některé protesty 269, například cejchování. Daleko lepší formou jsou přednášky, na kterých se lidem vysvětlí, že se dá živočišná strava plnohodnotně nahradit a jaký má ta rostlinná pozitivní vliv na zdraví. Většinu lidí totiž nezajímá utrpení ostatních, ale jejich vlastní zdraví. Co se týče stravování, nikdy jsem o sobě netvrdila a rozhodně netvrdím, že bych byla striktní 100% vegan. Před dvěma lety jsem se jím snažila být, ale nyní mi to přijde jako hloupost. Ano, moje strava se skládá z velké většiny z veganských jídel a tato strava mi vyhovuje nejvíce, ale když mám například chuť na burgery (sójové z Tesco Free from) tak si je bez výčitek dám, i když obsahují nedbalé množství bílků a nemám z toho žádné výčitky. Celkově si myslím, že by se lidé neměli škatulkovat do skupin jako například “vegan”, “vegetarián”, “raw”. Nechci se řídit pravidly co můžu a co ne a po konzumaci např. medu "porušit pravidla veganství". Mám svoje stravovací návyky a jím to, co uznám za vhodné. Jaký je Váš názor a řadíte se pod nějakou stravovací skupinu?

Pravidelní čtenáři