psychologie

Jak nic nepřehánět a zůstat v klidu?

10/05/2018

Přesně touto otázkou se zaobírám poslední dny a týdny. V hlavě mi kolují myšlenky, zda-li je produkt dostatečně ekologický nebo cruelty-free, abych si jej mohla koupit a neuškodila tak planetě, zdraví a zvířatům. Ale všichni víme, že všeho moc škodí a stejně tak je to i s myšlenkami. Ano, je moc fajn myslet na druhé a především na naší planetu, ale přece jen náš psychický stav je pořád důležitější. Přesto, že je ekologická stránka naší planety ve velice zuboženém stavu, není třeba se hroutit z každého obalu. Už jen to, že si situaci uvědomujete a zařazujete do běžného života "maličkosti" jako je například třídění odpadu, vlastní plátěná taška s lahví, nebo využití MHD namísto auta je velikým krokem. Jak jsem již v nějakém z předchozích článků zmiňovala, čas od času když mám chuť, koupím si bio jogurt z farmy a víte co? To, že mi nějaký masožrout řekne "Jíš jogurt, nejsi vegan!" je mi už upřímně jedno, protože toho dělám stále o 100% víc prospěšnějšího než on sám. Dávno už se neškatulkuju mezi "vegan", nebo "vegetarián", nemám tohle ráda a čím dál více kolem zaznamenávám "veganů", kteří jsou schopni ukamenovat vás třeba jen za jízdu autem. Moje strava je stále z 95% tvořena rostlinnými výrobky a tak to i zůstane, protože se jak moje tělo, tak i má duševní strana cítí nejlépe. Předcházející dva roky jsem byla příliš striktní co se stravy týče, ze začátku mi to příliš nevadilo, ale poslední měsíce zaznamenávám negativní dopady na svoje zdraví. Maso stále nejím a jíst nebudu. Striktní strava, jako je ta veganská, se dá dlouhodbě udržet jen velice těžce a téměř u každého časem vyvolává negativní účinky na psychiku, jako jsou například úzkosti. Proto je dle mého nejlepší si zvolit zlatou střední cestu a nic nepřehánět. 😊

Zdraví

Mléko - jak to vidím já

9/15/2018

V tomto článku bych se ráda zaměřila na téma mléko - přítel nebo nepřítel? Přesně tento název nese i malá brožurka, kterou jsem si před nedávnem zakoupila v antikvariátu za pár korun čistě ze zvědavosti. Doma jsem si po prostudování všimla jedné drobnosti a tou je, že je sponzorovaná firmou Danone, vyrábějící mléčné produkty. Tím mi bylo jasné, co asi bude sdělovat a na jakou stranu se přikloní. Přestože si autora - pana Doc. MUDr. Pavla Kohouta cením jako velmi vzdělaného muže v oboru výživy, tato publikace mi přijde dost zavádějící a zaměřuje se především na výhody. Negativa jsou naopak uvedena v malé míře. Na druhou stranu mě zaujaly informace o příznacích intolerance a její diagnostice.  Co se mi opravdu nelíbilo byl argument na názor v sekci mýty o mléce - Proč pít mléko když ho žádný savec v dospělosti mléko nepije? Odpovědí bylo: "Plno savců by jistě rádo mléko pilo, pokud by ho mělo k dispozici." Nevím jak pro vás, ale pro mě je tento argument velice nedostačující. Rostlinné nápoje jsou v této publikaci shazovány, že nemají dostatečné množství vápníku. Pro srovnání jsem si našla výživové hodnoty klasického polotučného mléka Madeta, Alpro Sojového nápoje a mléka z farmy. Jako první bych porovnala již zmiňovaný vápník. Madeta - 120mg/100ml, Sojový nápoj - 120mg/100ml, u žádného farmářského mléka jsem bohužel obsah vápníku nenašla. Avšak bylo velice překvapující zjištění, že jak u klasického mléka z obchodu, tak u sojového mléka je obsah vápníku naprosto identický. Co se týče bílkovin, Madeta - 3g/100ml, Sojový nápoj - 3g/100ml, Plnotučné mléko Němcova farma - 3g/100ml. Opět naprosto identické. Mimo tyto dva faktory bych u rostlinných nápojů vyzdvihla nízký cholesterol. V dnešní době je výskyt vysokého cholesterolu velice krizový a týká se téměř 70% naší populace. Vede ke srdečně-cévním onemocněním, které způsobují více než 50% úmrtí v ČR. U Madety je to 6mg cholesterolu na 100ml a u sojového 0mg/100ml. Dle mého názoru je problém především v nadměrné konzumaci mléčných, živočišných výrobků. Nevidím problém dát si párkrát do týdne kvalitní jogurt, či sýr, ale v této době člověk konzumuje mléčné produkty snad v každném jídle dne. U mě byl prvním podnětem ke skoncováním s mléčným průmyslem etický důvod a také to, že nevidím žádný smysl v tom proč by měli lidé pít mateřské mléko od jiného zvířete. Až poté jsem se dozvěděla jaké to má benefity co se týče zdraví. Na druhou stranu, jak jsem již v některém ze svých článků zmínila, pořád vidím smysluplnější z výživového hlediska si koupit například jednou za měsíc kvalitní sýr z farmy, než veganský sýr plný kokosového tuku.

ekologie

Používám vegan kosetiku?

9/06/2018

K samotnému veganství nestačí omezit, či vyloučit živočišné potraviny, jde celkově o filozofii, která klade důraz na co nejmenší dopady jak na zvířata, tak i samotnou planetu. Kosmetika, šampóny a ostatní drogerie jsou součástí. Před nějakým časem jsem psala článek na téma No-poo (naleznete jej zde). Metodu No-poo doporučuji a obdivuji lidi, kteří ji praktikují i několik let, ale já nyní nejsem schopna ji pravidelně praktikovat zejména kvůli stěhování se na kolej. Poslední dobou různě experimentuji s různými přírodními šampóny, které si kupuji v místním bio obchodě, kde jsem byla přes léto na brigádě. Nyní používám Hair Loss shampoo od značky Dr. Konopka's a nemůžu si stěžovat, jsem s ním opravdu spokojená. Posledních pár měsíců jsem byla vystavena větší míře stresu zejména kvůli maturitě a přijímačkám a měla jsem pocit, že mi vlivem toho padají vlasy více než obvykle, tudíž jsem zvolila tento. Z 98% je tvořen pouze z bylinek a má označení vegan. Vlasy se s ním dobře myjí a voní hezky po levanduli. Co se týče Hair Loss efektu, po měsíci používání mám pocit, že vlasy padají již minimálně, ale težko říct, jestli za to může šampón či nikoliv. Cena lehce přesahuje 100 Kč/500 ml. Dříve jsem používala šampuky z Lush(e) a po delší době mě omrzely, každopádně na cestování je 100% doporučuji. Krom šapónů jsou hodně diskutované make-upy, řasenky aj. Make-up používám párkrát do měsíce na zakrytí kruhů pod očima, nebo nějakého toho pupínku. Kupuji rozjasňující make-up 8v1 od značky Ryor. Tento produkt má velice kladné recenze, mimo to je Ryor česká firma používající přírodní extrakty a netestuje na zvířatech. Cena se pohybuje okolo 180 Kč. Krémy na obličej kupuji také od nich a jsem vždy spokojená. S jinými make-upy krom tohoto nemám zkušenost. Celkově jsem co se týče kosmetiky lehce zero-waste. Řasenku mám pouze jednu a vydrží mi celý rok. Máme totiž s bráchou tradici, že od něj pokaždé na Vánoce dostávám novou. Gel na obočí mám od Rimmelu asi 4 roky pořád to jedno balení a stejně tak i pudr. Již zmíněnou řasenku, gel na obočí a pudr mám od značky Rimmel, která bohužel do těch cruelty-free nepatří. Vzhledem k tomu, že je mám opravdu dlouho, od dob neveganských, nijak zvlášť to nehrotím. Avšak poté co je dopotřebuji, určitě si zakoupím nějakou přírodnější verzi např. od značky Alverde. Sprchové gely a mýdla kupuji v drogerii DM, opět od značky Alverde, nebo nově od značky Balea s označením vegan. Jak to máte vy s kosmetikou? Berete ohledy na to, zda-li je kosmetika testovaná na zvířatech?

Knihy

Knižní recenze: Čtyři dohody

8/29/2018

K této knize jsem přistupovala ze začátku trochu skepticky, protože si jí až moc lidí chválilo a tvrdili například i to, že jim změnila život. Dlouho jsem váhala, zda si ji koupit nebo ne, nakonec jsem ji dostala od přítele k narozeninám. Knih, které jsou zakoupené si vážím více, než-li těch z knihovny a vždy si je šetřím, abych je náhodou nepřečetla příliš rychle. U této to šlo obzvlášť těžce, protože má pouze 135 stran. Začáteční úvod o Toltécích mě příliš nenadchl a říkala jsem si co na té knize všichni mají. Můj názor se však stranu od strany začal měnit. Autor Miguel Ángel Ruiz zde popisuje čtyři dohody, které máme uzavřít sami se sebou a povedou nás k lepšímu životu. První dohoda zní: Nehřeště slovem. Slovo je jako kouzlo, můžeme jím ovlivnit spoustu životů kolem nás, lidé jej používají jako černí mágové a bezmyšlenkovitě se navzájem zaklínají. Když vidíme děsivou moc slova (např. na Hitlerovi), musíme si uvědomit, jaká síla vychází z našich úst. Slovo je to nejcennější, pokud jej použijete nevhodně např. při návalu vzteku, může to druhému ublížit a danou věc si pamatovat celý život. Druhou dohodou je: Neberte si nic osobně. Nic, co ostatní dělají, nedělají kvůli nám, ale kvůli sobě. Žijí ve vlastních snech, ve vlastní mysli, a ta je zcela odlišná od té naší. Všude nalezneme lidi, kteří lžou, především sami sobě. Třetí dohoda se týká mého osobně největšího problému, kterého se sama nejobtížněji zbavuji a tím je: Nevytvářejte si žádné doměnky. Všude kolem náš jsou otázky, ale bojíme se zeptat a tak vznikají doměnky. Vždy je lepší klást otázky, než si vytvářet domněnky, protože domněnky nás předurčují k neshodám a bojům s lidmi, které milujeme. Poslední dohodou je: Vždy dělejte vše, jak nejlépe dovedete. Lidé chodí do práce jen kvůli odměně. Práce je nebaví a i po tom co dostanou peníze se cítí frustrovaně. Ale máme-li doopravdy rádi to, co děláme, pak to přirozeně děláme lépe (nejlépe, jak dovedeme), bavíme se a necítíme frustraci. Začneme-li něco dělat, protože musíme, pak není možné, abychom to dělali tak, jak nejlépe umíme. Pak je lepší, když to neděláme vůbec. Závěrem knihy se dozvíte jak odbourat staré dohody, které jste sami se sebou uzavřeli. Čtyři dohody určitě každému doporučuji si pořídit a přečíst. Myšlenky z této knihy se Vám dostanou do hlavy a pokud je skutečně budete dodržovat, ovlivní to pozitivně jak Vaší mysl tak i život. Knihu seženete do 150 Kč, což za to opravdu stojí.

Zdraví

Suplementace vitamínů

8/26/2018

Léto je téměř u konce a já doufám, že jste si jej užili alespoň stejně jako já. Uteklo to neskutečně rychle a za chvíli jsou zpět školní povinnosti, které si po 13 letech oddálím o měsíc později (už teď miluju vejšku). Popravdě se ale do školy moc těším po 4 měsících za pokladnou. 😁
V dnešním článku bych chtěla zmínit vitamíny, na které je třeba dávat si pozor při veganské/vegetariánské stravě, jak je nejlépe doplňovat, co používám já a jaká jsou rizika nedostatku. Nejprve bych uvedla to, že každý pacient má nárok zdarma 1 ročně na krevní rozbor u svého praktického lékaře, kde vám zjistí jak jste na tom s případným deficitem látek. Nikdy jsem se nesetkala s tím, že by toto lékař odmítl udělat. Pouze se stačí zeptat a zmínit, že nejíte maso a on Vám vyhoví. Mě zrovna toto čeká za pár dní, takže jsem sama zvědavá jak to dopadne. Většinou to dopadá tak, že mám z rodiny nejlepší výsledky a to jsou ostatní masožravci. 😁 Já osobně doplňuji pouze B12 s B6 dohromady. Oba vitamíny jsou zkompletovány do jednoho prášku a jsou od firmy Jamieson, kterou velice doporučuji. Jedná se o kvalitní kanadskou firmu vyrábějící vitamíny z přírodních zdrojů. Tato značka mi byla doporučena i v lékarně. Cena se pohybuje okolo 150 Kč. V začátcích jsem si kupovala v drogerii DM vitamíny s názvem Vegetarier und Veganer, kde je směs vitamínů, ale co se týče kvality to nebude zrovna nějšťastnější volba. Proč zrovna B12 a B6? B12 je u vegetariánů a veganů velice známá. Již jsem toto téma v některém ze svých článků zmiňovala. Dříve za dávných a dávných dob se jedla neomytá a chemicky neupravená zelenina plná B12, která se bere z půdy. Nyní je dostupná pouze v mase a v menší míře i mléčných výrobcích. Dobytek, který spásá trávu na louce má její velký příjem. Spousta lidí ale netuší, že ji vlastně suplementují stejně jako my v prášku. Je to z toho důvodu, že ve velkochovech asi těžko budou spásat hezky zelenou trávičku.. Ano, zvířatům ve velkochovech je podávána B12 v podobě prášku v potravě a následně ji lidé jako konzumenti přijímají. Deficit se u každého jedince na rostlinné stravě projevuje v odlišných intervalech. Někomu může dojít za rok, někomu za 5-10 let. Tudíž doporučuji doplňovat hned od začátku. Deficit B12 může mít velice negativní následky. Postihuje nervovou soustavu a projevuje se zejména depresemi a úzkostmi. Krom prášků lze doplňovat i v podobně injekcí u lékaře a v tekuté formě (ani s jedním bohužel zkušenost nemám). B6 jsem se rozhodla doplňovat z toho důvodu, že je velice všestranná a zejména pro ženy je důležitý dostatek. Účastní se metabolismu tuků a bílkovin a stejně jako B12 má podíl na nervové soustavě. Suplementace je ideální jak pro těhotné, tak i kojící ženy, dále pro ženy trpící PMS. Ochudit by se o ni neměly ani ženy užívající hormonální antikoncepci, protože se zde může vyskytnout deficit B6 projevující se únavou. Pozitivní vliv B6 má i na děti postižené autismem a kojence. Doporučené denní dávky se odvíjí od pohlaví a věku. Na netu lze dohledat přibližný doporučený denní příjem. Jediným důležitým minerálem pro vegany a vegetariány je výše uvedená B12, ostatní suplementace je individuální. Někteří jedinci pro jistotu doplňují i hořčík a železo.

recept

Recept na nejlepší svíčkovou

8/14/2018


Ráda bych se s Vámi podělila o recept na svíčkovou omáčku, která byla fakt dokonalá (jo, vím že samochvála smrdí). Recept je tak moc jednoduchej, že byste ho u svíčkový nečekali. Takže jdeme na to. Na oleji si osmahneme 1 středně velkou cibuli nakrájenou na malé kousky. K ní po chvilce přihodíme 3 bobkový listy, 2 kuličky novýho koření a trochu tymiánu. Po chvilce přisypeme zeleninku - mrkev, celer a petržel. Budu upřímná - použila jsem mraženou směs “Pod svíčkovou”, protože jsem lenoch a ušetří to spoustu času, pak přihodíme dva plátky citrónu. Dále přilijeme zeleninový vývar (opět jsem lenoch a použila jsem půl litru vody a kostičku jak jinak než bio vývaru). Necháme chvilku podusit do změknutí. Poté přecedíme, zeleninu rozmixujeme a smícháme s vývarem. Jako poslední krok si v hrnečku rozděláme jedno balení smetany s hladkou moukou (vegetariáni použijí zakysanou smetanu, vegani jakoukoliv rostinnou). Povaříme všechno dohromady a podáváme. 

Cestování

Tipy kam v Budapešti

8/13/2018


Po návratu z výletu do Budapešti Vás nemohu ochudit o článek s tipy na to kam zajít posedět, či nakoupit. Já osobně příliš mnoho podniků nenavštívila, protože jsem zde byla s partou masožroutů, ale i tak jsem na nějaké narazila. Na cestě do nákupního centra WestEnd City Center, kde jsme se plánovali naobědvat jsme nakoukli do místní vegan pekárny Sütemények Torták. Krom této vím v Budapešti ještě o jedné a to s názvem Fill Good, kterou jsem od Vás dostala jako tip a má mnoho kladných recenzí. Osobně mě vegan pekárny překvapily, protože například v Praze nic podobného není. V samotném NC WestEnd City Center moc veg možností není. Jako jedinou možnost jsem zde viděla italskou restauraci Bellozzo, kde jsem se i sama naobědvala. Jako malé mínus u Budapešti vidím to, že je zde opravdu málo obchodů s potravinami. V samotném NC jsme navštívili Spar, kde měli obdobnou nabídku jako u nás co se týče vegan produktů. Úplnou náhodou jsme zjistili že hned vedle je obchod se zdravou výživou s názvem Diéta Life Market, kde měli skvělou nabídku vegan, paleo, sugarfree,.. produktů. Zpátky směrem k Váci Utca jsem nepřehlédla Hummus Bar, který jste mi rovněž doporučovali. Krom Sparu jsme také něco málo nakoupili v německém obchodním řetězci Aldi, kde najdete spoustu druhů cizrnových hummusů, sušenek a sladkostí a džusů s nápisem vegan. Na večeři jsme si zašli opět do italské restaurace na náměstí Vörösmarty Tér s názvem Il Pastatio, kde mají vegan nabídku špaget a polévek. Jediné co mě mrzí je, že jsem nenavštívila Las Vegans, které je mezi vegany vyhlášené. Celkově hodnotím Budapešť jako velmi hezké město se spoustou památek, musím doporučit zejména Parlament, Rybářskou Baštu a Baziliku sv. Štěpána. Více fotek z Budapešti naleznete na ig @vegancz

Pravidelní čtenáři