ekologie

Vánoce v souladu s přírodou

12/05/2018

Vánoce jsou čím dál blíž. Jak je oslavit co nejvíce v souladu s přírodou a zanechat tak co nejmenší uhlíkovou stopu? Zde mám pro Vás pár tipů:

  • Stromeček - největší symbol Vánoc, bez kterého bychom si je asi ani nedokázali představit. Avšak hned po jejich skončení se po celé České republice začnou u kontejnerů hromadit spousty a spousty odhozených stromečků, kterých je celkem až přes milion. Pokud si řeknete, že jste na tom lépe s umělým - jste na omylu. Takový umělý vánoční stromeček zanechá na přírodě ještě větší dopad, už jen kvůli původu a podmínkám v továrnách. Nejlepší možnou alternativou jsou vánoční jedličky v květináčích, které se těší stále větší oblibě. Jsou ideální už jen z toho důvodu, že je po skončení Vánoc můžete vysadit do lesa a obohatit tak přírodu.
  • Jídlo - o Vánocích je u nás zvykem se přecpávat, což není dobré jak pro naše zdraví, peněženku, ale i ekologii. Jídlo ne vždy zvládneme zkonzumovat celé a opět spousta skončí v koších a kontejnerech. Co takhle raději přispět do potravinové banky a udělat tak radost potřebným?
  • Dárky z Číny a Vánoční dovolená  - mám okolo sebe spoustu lidí, kteří řeší koupi Vánočních dárků z "levných čínských eshopů". Sice je fajn, že ušetříte, ale měli byste mít v paměti, že co se týče vlivu na životního prostředí (letecká doprava) to má ty nejhorší možné následky. A nejen to, v některých čínských továrnách stále praktikují "otrocké práce, kdy zaměstnanci nedostávají adekvátní mzdy a pracují v otřesných podmínkách. Někteří jedinci tráví zimní dny raději u moře v teple, za což se jim vůbec nedivím, ale opět to má devastující následky stejně jako u převozu balíčků z Číny, a to emise vyprodukované z letadel. Podle mluvčích CK, zájem o zájezdy za teplem během vánočních svátků roste každým rokem. Dle mluvčího CK Fischer, Jana Bezděka, dokonce více lidí tráví zimu u moře, než na horách. Proto je fajn zamyslet se, zda-li je cesta opravdu nutná a zvážit, zda-li není i jiná možnost přepravy např. autem, busem a nebo při nejlepším strávit svátky doma v okruhu rodiny a nejbližších. 

Zdraví

Sladidla

12/03/2018

V dnešním článku bych se chtěla věnovat těm nejznámějším sladidlům a jejich účinkům na zdraví. Je například třtinový cukr lepší než ten bílý? A jak jsou na tom med, javorový sirup, nebo jiné "náhražky"? Jako první bych si na mušku vzala klasický bílý řepný cukr. Narozdíl od třtinového je bělen vápnem. Má vysoký glykemický index a jeho kladná vlastnost je ta, že se v těle rychle rozloží na fruktózu a glukózu. Mezi cukrem třtinovým a cukrem bílým je jen rozdílné zpracování a zanedbatelně větší množství minerálů v tom třtinovém. Cukr je v dnešní době představován jako zabiják, kterému bychom se měli za každou cenu vyhnout, ale z nutričního pohledu jde o mýtus. Největší problém tkví v množství konzumovaného cukru, v dnešní době spousta lidí mlsá a konzumuje tak přemíru cukru, která vede k následné nadváze až obezitě. Avšak pokud jej konzumujeme střídmě, rozhodně se nemáme čeho bát. Co se týče sirupů jako je například javorový, datlový, agávový, nebo i med, si v porovnání s klasickým cukrem příliš nepřilepšíme, obsahují stále mnoho cukru. Jedinou alternativní možností, která je o trochu lepší než ty ostatní je sirup čekankový, který má navíc vlákninu (62%) a cukru pouze 13% (v porovnání agávový sirup má 76% cukru). Nejhorším možným sladidlem je glukózofruktózový sirup. Je až 3,5x levnější a mnohonásobně sladší než cukr. V těle však bohužel nemáme receptory na jeho rozpoznání, tudíž se tím můžeme ládovat horem dolem a stále se nebudeme cítit "přeslazeni" jako tomu může nastat po cukrovinkách. Glukózofruktózový sirup vyměnili za cukr i v Coca cole, opět kvůli výhodnější ceně. Toto se však nelíbilo Mexičanům, proto je Mexiko jedinou zemí, kde zakoupíte Colu s původní chutí, slazenou cukrem. Co se týče sladidel jako jsou aspartam, nebo acesulfam draselný, pokud nejste diabetik, doporučila bych se Vám se těmto sladidlům vyhnout. Dříve byly používány pro dobytek, aby rychle přibral a opět jsou asi 200x sladší, než-li klasický cukr. Novějším sladidlem na trhu je sukralóza, která v sobě obsahuje několik atomů chlóru. Zatím však nevíme co "udělá" v lidském těle a je také lepší se jí pro jistotu vyhnout. Jako poslední bych zmínila fruktózu - "ovocný cukr", který více zasytí, má navíc vitamíny, vlákninu a enzymy. Častým argumentem je to, že fruktóza je přirozená, avšak přemíra také škodí. Tělo z ní musí vytvořit sacharózu, což je opět o krok delší proces. Nadbytek může také způsobit onemocnění jater. Ukončila bych to tak, že bát se cukru není třeba, avšak vždycky si hlídejte jeho množství.

Zdraví

Zázračné bylinky: Rhodiola rosea

11/17/2018

Rozhodla jsem se s Vámi podělit o své ozkoušené a oblíbené druhy bylinek. Dozvíte se k čemu jsou vhodné, jak je zpracovat, nebo kde je natrhat. Jako první bych Vám chtěla představit Rhodiolu, neboli Rozchodnici růžovou. Jedná se v ČR o kriticky ohroženou rostlinu, která je na pokraji vyhubení, což je obrovská škoda, protože má obrovské blahodárné účinky na zdraví. Při štěstí na ní narazíte v ledovcových kotlích Krkonoš, dále to jsou Alpy, Karpaty a Himaláje. V léčitelství se využívá zejména jejího oddenku, nati a kořene. Doporučuje se při fyzickém a psychickém napětí, snižuje únavu, zvyšuje výkonnost a soustředěnost. Dále byly prokázány pozitivní účinky při léčbách bakteriálních onemocnění, snižuje "špatný" LDL cholesterol, slouží jako prevence před některými druhy rakoviny, podporuje imunitu a pomáhá i při neplodnosti. Dokonce jsem četla "výzkum", kde se testovali studenti při zkouškovém období a po dvou týdnech užívání došlo ke zvýšení mentální kapacity, zlepšení dlouhodobé paměti, snížení psychické únavy a zkrácení potřebné doby odpočinku, avšak bych to brala s rezervou. Z Rhodioly se nedělá odvar - zničily by se aktivní účinné látky. Užívá se buďto v podobě kapslí, nebo tinktury. Ještě bych zmínila fakt, že ji lze využít jako alternativní léčbu lehčích forem depresí a úzkostí, kvůli zrychlení transportu tryptofanu do mozku, který je dále využíván k tvorbě neurotransmiteru serotoninu, jehož nízká hladina je považována za jednu z hlavních příčin depresí. Já sama využívám tinktury (od značky Dr. Popov, kterou zakoupíte v každém bylinkářství, nebo lékarně za cca 80 Kč/50 ml) se kterou mám pozitivní zkušenosti při únavě a stresu. Pro více informací doporučuji pročíst tuto stránku.

o mně

První měsíc na VŠ

10/27/2018

Dnes bych se s Vámi chtěla podělit zase o jedno osobnější téma a tím je můj první měsíc na Vysoké škole. Myslím si, že by článek mohl být přínosný jak budoucím prvákům, tak i ostatním vysokoškolákům zajímající se o to, jak to na jiných Vysokých školách chodí.
 Ti, kteří mě alespoň jen trochu znají ví, že studuji na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Krom této školy jsem se hlásila na další dvě do Prahy. Pro Budějovice jsem se rozhodla z důvodu drahého a komplikovaného bydlení v Praze. Sice to mám s dojížděním komplikovanější a zdlouhavější, ale cestování já ráda, takže mi to ani nijak zvlášť nevadí. Studuji Nutričního terapeuta na Zdravotně sociální fakultě, která patří oproti zbylým 7 fakultám mezi ty menší. Tato fakulta se nachází v ústraní jak ostatních fakult, tak i města, což má výhodu v relativním klidu kolem. Co je na naší fakultě super je určitě to, že hned vedle máme kolej, kde bydlím i já. S kolejí jsem fakt spoko, už jen proto, že jsem byla zvyklá čas od času přespávat u bráchy na pražskym Strahově, kde je to fakt děs. 😁 Navíc nám letošní prázdniny dělali nové koupelny se záchodem (které jsou součástí pokoje), takže to tam máme zase o něco modernější. Jedinou nevýhodou je MHD zastávka vzdálená asi 500m, ale i na to se dá v pohodě zvyknout. Co se týče vysokoškolského systému, první týden jsem měla hrozný problém vyznat se v rozvrhu a celkově ve stagu (stag je něco jako bakaláři). S holkama jsme naštěstí objevily aplikaci UNIAPPS, díky které poznám odkdy, dokdy, kde a jaká hodina bude a nemusím pořád koukat do nepřehledného rozvrhu na webu. Co se týče organizace, všeobecně je známo, že nejhorší na tom všem je přechod ze SŠ, kde po vás všichni chtěli docházku, starali se o vás atp., s tím zatím vůbec problém nemám. Říká, že přednášky nejsou povinné, ale když je vaše fakulta menší, profesoři s oblibou dělají, že pokud si vás z přednášek nepamatují, máte to u nich komplikovanější. Také se u nás čas od času stane, že náhodně na přednáškách profesor vytáhne docházku a ti co chybí mají holt smůlu. Na cvičeních je to s docházkou horší, někteří vyučující vyžadují 100% účast, jiní zas max. 3 vynechání s tím, že se musíte omluvit. Já zatím vzorně chodím na všechno, ale to tak prý u prváků bývá. Co se týče náročnosti, upřímně jsem čekala, že to bude lehčí, ale věřím, že prvák je vždy tím nejhorším rokem studia a semestr od semestru se vše bude zlepšovat. Co se týče vyučujících, většina těch, kteří máme se mi zdá ochotná. Naopak věc, která mi přijde zbytečná je zdejší vstupní testování jazyků. Podmínkou pro zapsání si cizího jazyka v prvním ročníku je úspěšné absolvování vstupního testu na min. 70%, pokud tak neučiníte, máte smůlu a můžete pokus opakovat další rok. Díkybohu jsem jako jedna z mála vstupní test zvládla, ale přišel mi dost záludný. Závěrem musím říci, že jsem zatím spokojená a líbí se mi. Určitě na tom velký podíl má i kolektiv, ve kterém jsem si našla suprový kamarádky. Pokud byste měli zájem o další články z vysokoškolského prostředí, například více zaměřené k mému oboru, jaké máme předměty, jaké byly přijímačky atd., budu ráda za zpětnou vazbu.

  

psychologie

Jak nic nepřehánět a zůstat v klidu?

10/05/2018

Přesně touto otázkou se zaobírám poslední dny a týdny. V hlavě mi kolují myšlenky, zda-li je produkt dostatečně ekologický nebo cruelty-free, abych si jej mohla koupit a neuškodila tak planetě, zdraví a zvířatům. Ale všichni víme, že všeho moc škodí a stejně tak je to i s myšlenkami. Ano, je moc fajn myslet na druhé a především na naší planetu, ale přece jen náš psychický stav je pořád důležitější. Přesto, že je ekologická stránka naší planety ve velice zuboženém stavu, není třeba se hroutit z každého obalu. Už jen to, že si situaci uvědomujete a zařazujete do běžného života "maličkosti" jako je například třídění odpadu, vlastní plátěná taška s lahví, nebo využití MHD namísto auta je velikým krokem. Jak jsem již v nějakém z předchozích článků zmiňovala, čas od času když mám chuť, koupím si bio jogurt z farmy a víte co? To, že mi nějaký masožrout řekne "Jíš jogurt, nejsi vegan!" je mi už upřímně jedno, protože toho dělám stále o 100% víc prospěšnějšího než on sám. Dávno už se neškatulkuju mezi "vegan", nebo "vegetarián", nemám tohle ráda a čím dál více kolem zaznamenávám "veganů", kteří jsou schopni ukamenovat vás třeba jen za jízdu autem. Moje strava je stále z 95% tvořena rostlinnými výrobky a tak to i zůstane, protože se jak moje tělo, tak i má duševní strana cítí nejlépe. Předcházející dva roky jsem byla příliš striktní co se stravy týče, ze začátku mi to příliš nevadilo, ale poslední měsíce zaznamenávám negativní dopady na svoje zdraví. Maso stále nejím a jíst nebudu. Striktní strava, jako je ta veganská, se dá dlouhodbě udržet jen velice těžce a téměř u každého časem vyvolává negativní účinky na psychiku, jako jsou například úzkosti. Proto je dle mého nejlepší si zvolit zlatou střední cestu a nic nepřehánět. 😊

Knihy

Knižní recenze: Čtyři dohody

8/29/2018

K této knize jsem přistupovala ze začátku trochu skepticky, protože si jí až moc lidí chválilo a tvrdili například i to, že jim změnila život. Dlouho jsem váhala, zda si ji koupit nebo ne, nakonec jsem ji dostala od přítele k narozeninám. Knih, které jsou zakoupené si vážím více, než-li těch z knihovny a vždy si je šetřím, abych je náhodou nepřečetla příliš rychle. U této to šlo obzvlášť těžce, protože má pouze 135 stran. Začáteční úvod o Toltécích mě příliš nenadchl a říkala jsem si co na té knize všichni mají. Můj názor se však stranu od strany začal měnit. Autor Miguel Ángel Ruiz zde popisuje čtyři dohody, které máme uzavřít sami se sebou a povedou nás k lepšímu životu. První dohoda zní: Nehřeště slovem. Slovo je jako kouzlo, můžeme jím ovlivnit spoustu životů kolem nás, lidé jej používají jako černí mágové a bezmyšlenkovitě se navzájem zaklínají. Když vidíme děsivou moc slova (např. na Hitlerovi), musíme si uvědomit, jaká síla vychází z našich úst. Slovo je to nejcennější, pokud jej použijete nevhodně např. při návalu vzteku, může to druhému ublížit a danou věc si pamatovat celý život. Druhou dohodou je: Neberte si nic osobně. Nic, co ostatní dělají, nedělají kvůli nám, ale kvůli sobě. Žijí ve vlastních snech, ve vlastní mysli, a ta je zcela odlišná od té naší. Všude nalezneme lidi, kteří lžou, především sami sobě. Třetí dohoda se týká mého osobně největšího problému, kterého se sama nejobtížněji zbavuji a tím je: Nevytvářejte si žádné doměnky. Všude kolem náš jsou otázky, ale bojíme se zeptat a tak vznikají doměnky. Vždy je lepší klást otázky, než si vytvářet domněnky, protože domněnky nás předurčují k neshodám a bojům s lidmi, které milujeme. Poslední dohodou je: Vždy dělejte vše, jak nejlépe dovedete. Lidé chodí do práce jen kvůli odměně. Práce je nebaví a i po tom co dostanou peníze se cítí frustrovaně. Ale máme-li doopravdy rádi to, co děláme, pak to přirozeně děláme lépe (nejlépe, jak dovedeme), bavíme se a necítíme frustraci. Začneme-li něco dělat, protože musíme, pak není možné, abychom to dělali tak, jak nejlépe umíme. Pak je lepší, když to neděláme vůbec. Závěrem knihy se dozvíte jak odbourat staré dohody, které jste sami se sebou uzavřeli. Čtyři dohody určitě každému doporučuji si pořídit a přečíst. Myšlenky z této knihy se Vám dostanou do hlavy a pokud je skutečně budete dodržovat, ovlivní to pozitivně jak Vaší mysl tak i život. Knihu seženete do 150 Kč, což za to opravdu stojí.

Zdraví

Suplementace vitamínů

8/26/2018

Léto je téměř u konce a já doufám, že jste si jej užili alespoň stejně jako já. Uteklo to neskutečně rychle a za chvíli jsou zpět školní povinnosti, které si po 13 letech oddálím o měsíc později (už teď miluju vejšku). Popravdě se ale do školy moc těším po 4 měsících za pokladnou. 😁
V dnešním článku bych chtěla zmínit vitamíny, na které je třeba dávat si pozor při veganské/vegetariánské stravě, jak je nejlépe doplňovat, co používám já a jaká jsou rizika nedostatku. Nejprve bych uvedla to, že každý pacient má nárok zdarma 1 ročně na krevní rozbor u svého praktického lékaře, kde vám zjistí jak jste na tom s případným deficitem látek. Nikdy jsem se nesetkala s tím, že by toto lékař odmítl udělat. Pouze se stačí zeptat a zmínit, že nejíte maso a on Vám vyhoví. Mě zrovna toto čeká za pár dní, takže jsem sama zvědavá jak to dopadne. Většinou to dopadá tak, že mám z rodiny nejlepší výsledky a to jsou ostatní masožravci. 😁 Já osobně doplňuji pouze B12 s B6 dohromady. Oba vitamíny jsou zkompletovány do jednoho prášku a jsou od firmy Jamieson, kterou velice doporučuji. Jedná se o kvalitní kanadskou firmu vyrábějící vitamíny z přírodních zdrojů. Tato značka mi byla doporučena i v lékarně. Cena se pohybuje okolo 150 Kč. V začátcích jsem si kupovala v drogerii DM vitamíny s názvem Vegetarier und Veganer, kde je směs vitamínů, ale co se týče kvality to nebude zrovna nějšťastnější volba. Proč zrovna B12 a B6? B12 je u vegetariánů a veganů velice známá. Již jsem toto téma v některém ze svých článků zmiňovala. Dříve za dávných a dávných dob se jedla neomytá a chemicky neupravená zelenina plná B12, která se bere z půdy. Nyní je dostupná pouze v mase a v menší míře i mléčných výrobcích. Dobytek, který spásá trávu na louce má její velký příjem. Spousta lidí ale netuší, že ji vlastně suplementují stejně jako my v prášku. Je to z toho důvodu, že ve velkochovech asi těžko budou spásat hezky zelenou trávičku.. Ano, zvířatům ve velkochovech je podávána B12 v podobě prášku v potravě a následně ji lidé jako konzumenti přijímají. Deficit se u každého jedince na rostlinné stravě projevuje v odlišných intervalech. Někomu může dojít za rok, někomu za 5-10 let. Tudíž doporučuji doplňovat hned od začátku. Deficit B12 může mít velice negativní následky. Postihuje nervovou soustavu a projevuje se zejména depresemi a úzkostmi. Krom prášků lze doplňovat i v podobně injekcí u lékaře a v tekuté formě (ani s jedním bohužel zkušenost nemám). B6 jsem se rozhodla doplňovat z toho důvodu, že je velice všestranná a zejména pro ženy je důležitý dostatek. Účastní se metabolismu tuků a bílkovin a stejně jako B12 má podíl na nervové soustavě. Suplementace je ideální jak pro těhotné, tak i kojící ženy, dále pro ženy trpící PMS. Ochudit by se o ni neměly ani ženy užívající hormonální antikoncepci, protože se zde může vyskytnout deficit B6 projevující se únavou. Pozitivní vliv B6 má i na děti postižené autismem a kojence. Doporučené denní dávky se odvíjí od pohlaví a věku. Na netu lze dohledat přibližný doporučený denní příjem. Jediným důležitým minerálem pro vegany a vegetariány je výše uvedená B12, ostatní suplementace je individuální. Někteří jedinci pro jistotu doplňují i hořčík a železo.

Pravidelní čtenáři