Zdraví

Jaká je pravda o smoothies?

7/06/2019

Po náročném, ale úspěšně dokončeném prvním ročníku na VŠ mám konečně zase čas na psaní. Dnes bych Vám chtěla sdělit pravdu o smoothies (fresh ovocných nápojích atd.), jsou opravdu tak zdravá, jak si lidé myslí? I na praxi v nemocni jsem se často setkávala s obězními lidmi, kteří mají problém s tím, že jim váha nejde dolů, i když vynechávají smažené, preferují ovoce a zeleninu atd. Skrytým problémem bylo to, že si dávali 2x denně svačinu formou ovocných smoothieček. Průměrné smoothie totiž obsahuje až 0,5 kg ovoce, které nejen že má spoustu cukru, ale je i vysoce kalorické. Do smoothie lidé nacpou o dost větší množství ovoce, než by reálně dokázali za den sníst. Osobně preferuji sníst ovoce vcelku, kdy do sebe jednak dostanete více živin, druhak žvýkání dodává informace signály o příjmu potravy, tudíž idéle zasytí, než strava tekutá. Ovoce a zelenina vcelku mimo to obsahuje i více vlákniny. I já si dříve často dělala smoothies s tím, že jsou kdovíjak zdravá. Naházela jsem do nich dva banány, hrst jahod, malin, borůvek, zalila mlékem a navrch osladila sirupem. Nebo jsem si v obchodech kupovala již hotová smoothiečka v pet lahvičkách, která jsou snad ještě horší možností. Klasická ovo/zele šťáva, kterou si vymačkáte v lednici příliš dlouho nevydrží a je tomu i tak u supermarketových smoothies, proto se do nich musí přidávat konzervační látky, aby déle vydržely. Navíc většina vitamínů se ztratí vlivem rozkladu světlem, či teplem při převozu. Hlavní důvod proč si je již nekupovat byl u mě ale jiný, a tím je zbytečný plast. Moje rada zní - pokud se chcete vyvarovat velkému příjmu energie a rychlých cukrů, buďto si smoothiečka dělejte pouze jednou za čas a s množstvím ovoce, které byste najednou reálně snědli, v lepším případě kombinujte se zeleninou, nebo vůbec a snězte suroviny vcelku, uděláte tak pro vaše tělo nejlépe.


Zdraví

Rozdíl mezi nutričním terapeutem a výživovým poradcem

5/21/2019

Prakticky denně se na internetu můžete setkat s označením výživového poradce, což dnes vykonává jako profesi opravdu kdekdo. Avšak je takovýto člověk dostaečně kvalifikovaný, aby mohl radit ohledně stravy? Za mě určitě ne. Výživovým poradcem (ozn. nutritionist) se může stát dle současné legislativy každý, ať už je to někdo se základním vzděláním, vyučením v úplně jiném oboru, či vysokoškolsky vzdělaný člověk, který absolvuje výživový kurz. Kurzy bývají jednodenní, víkenové, týdenní, měsíční, půlroční, je jich celá řada, každopádně se do žádného takového kurzu nejde shrnout vše důležité co by měl někdo, kdo radí s výživou znát. Stále častěji se k výživovým poradcům řadí i food bloggeři, či influenceři, který mají opět pouze jenom kurz a za jídelíček, nebo konzultace si účtují několikrát více, než vysokoškolsky vzdělaní nutriční terapeuti.
Nutriční terapeut/specialista (ozn. registered dietitian) je jak jsem již zmínila, vysokoškolsky vzdělaný bakalář, magistr, inženýr nebo diplomovaný specialista, který 3-5 let studoval klinickou výživu a s ní i spojené lékařské obory. Na rozdíl od kurzů se zde člověk dozví, jak funguje lidský metabolismus, fyziologické a chemické procesy s ním spojené. Nutriční většinou pracují v nemocnicích, nebo soukromých poradnách a měli by být schopni poradit pacietům i s jakýmkoliv onemocněním např. diabetes, divertikuly, celiakie aj., zde by mohly být naopak rady výživových "odborníků" velice nebezpečné. Pokud tedy potřebujete se stravou poradit, myslete na svoje zdraví, obraťte se na odborníky a nevyhazujte zbytečně peníze.

Zdraví

Kokosový olej ano, či ne?

4/26/2019

V dnešním článku bych Vám chtěla shrnout fakta z pohledu výživy o velice známém a oblíbeném kokosovém oleji. Kokosový olej je na trhu populární zejména posledních 5 let, avšak o jeho účincích koluje stále spousta mýtů. Jak to tedy doopravdy je? Je zdraví prospěšný, nebo ne?
Možná Vás to překvapí, ale palmový olej, který je velice kritizovaným, především kvůli škodlivosti na zdraví, ale i kácení pralesů je složením velice podobný tomu kokosovému, ba je natom i trošilinku lépe. Palmový olej má totiž o něco méně nasycených mastných kyselin, avšak rozdíl je skoro zanedbatelný. Pro srování - kokosový olej obsahuje až 90% nasycených MK, palmový cca 82%, zatímco například olej olivový 6%.
Co způsobují nasycené mastné kyseliny? Nadměrná konzumace vede ke zvyšování "špatného" LDL cholesterolu a kardiovaskulárním onemocněním. Nadměrný příjem SAFA (nasycených MK) je v dnešní době opravdu alarmující, důvodem je nadměrná konzumace živočišných tuků. Nejviditelnějším následkem nadměrné konzumace SAFA je obezita.
Proč je tedy kokosový olej tak moc populární? Jednoduše jde jen o marketingový tah. Sama bych kokosový olej doporučila pouze jako kosmetický přípravek na suché vlasy, či pleť. Samozřejmě pokud "kokosák" nevyužívate ke konzumaci denně, neuškodí jednou za čas jej využít např. k pečení, avšak si myslím že jsou na trhu i daleko hodnotnější a zdravější oleje (např. lněný, či dýňový).  Kokosový olej se využívá společně s palmovým jako náhražka při výrobě cukrovinek z toho důvodu, že je nejlevnější. Velkoobchodníky bohužel zajímají pouze co nejlevnější suroviny a co nejvyšší zisk. Snad se brzo dopracujeme k tomu, že jim půjde i zdraví spotřebitelů. 😊

Aditivní látky

4/12/2019

Konečně jsem si našla chvilku času na vydání dalšího článku, tentokrát na téma aditivních látek, především kyseliny benzoové a kyseliny sorbové a jejich solí. Tomuto tématu jsem se věnovala ve své semestrální práci a myslím si, že jde o velice zajímavé a poučné informace o které by bylo fajn se podělit, protože jsou aditiva v dnešní době hojně využívány v průmyslově zpracovaných potravinách. Kyselina sorbová a kyselina benzoová patří do skupiny tzv. potravinových aditiv. Potravinová aditiva, neboli přídatné látky jsou v dnešní době hojně využívány v potravinářském průmyslu za účelem zatraktivnění původních vlastností, tj. zlepšení barvy, chuti, textury, prodloužení trvanlivosti aj. Mohou však být i jejich přirozenou součástí (např. v borůvkách, brusinkách). Obecné mínění, že všechna „éčka“ vyskytující se v potravinách jsou pro náš organismus škodlivá, je mylné. Mnoho látek ze skupiny konzervantů plní v potravinách velmi důležité a nenahraditelné funkce bez toho, aniž by při tom nějak ovlivnily zdraví člověka. Důležité je především jejich působení proti růstu patogenních organismů, které mohou způsobit řadu onemocnění. Látky, které jsou záměrně přidávané do potravin musí splňovat veškeré zdravotnické požadavky. Zjišťuje se u nich např. karcinogenita, mutagenita, nebo chronická toxicita. Výhodou používání aditivních látek jsou bezesporu v řadě případů toxikologicky bezpečnější a výživově hodnotnější potraviny. Mezi další výhody mohou patřit již zmíněné vlastnosti jako je lepší chuť, barva, textura, či prodloužení trvanlivosti. S měnícím se životním stylem a „uspěchanou“ dobou roste spotřeba hotových jídel, což má za následek zvýšení příjmu chemických látek, které mohou překročit akceptovatelnou denní dávku. Kyselina benzoová (E210) je velmi málo rozpustná ve vodě, tudíž se pro konzervaci využívá spíše lépe rozpustné soli - benzoanu sodného. Používá se zj. v kyselých výrobcích, dále v čokoládě, pečivu, ovocných nápojích, džemech. Také se používá jako desinfekční prostředek obsažený v ústních vodách, parfémech a čistících přípravcích pleti. U citlivých osob může nadměrná konzumace vyvolat podráždění kůže, alergickou reakci, či hyperaktivitu. Důkazy o škodlivosti nejsou považovány za relevantní, proto je látka v celé EU povolena. V USA je látka označena jako GRAS (generally recognized as safe) – tzn. že je považována za látku bezpečnou. Naopak česká firma zabývající se chemickými látkami lach:ner uvádí ve svých bezpečnostních listech z roku 2006, že jde o látku zdraví škodlivou při požití. Názory ohledně škodlivosti jsou tedy rozporuplné. Kyselina sorbová je lépe snášena než-li kyselina benzoová. Opět se využívá častěji solí sorbanů. Stejně jako benzoan sodný jsou tyto látky více účinné v kyselých potravinách než v neutrálních.Významný inhibiční účinek má kyselina sorbová na plísně. Další předností kyseliny sorbové a sorbanu draselného oproti propionovým a benzoovým solím je to, že v produktech nezanechávají zbytkovou pachuť. Sorban draselný je nejvhodnější ochranná látka v pekařských výrobcích. Dále se přidává do nápojů, kečupů, majonéz, sladkostí a nakládané zeleniny. Důležité je dbát na její množství v potravinách, které nesmí přesáhnout nejvyšší povolenou hodnotu. Aditivní látky jsou často považovány za "strašáky", avšak situace je stejná jako např. u soli, či cukru. Záleží především na množství. Samozřejmě je vždy lepší upřednostnit lokální sezónní suroviny, před průmyslově zpracovanými.


Cestování

Kam na jídlo: České Budějovice

2/15/2019

Rozhodla jsem se pokračovat v sérii soupisu veg friendly podniků dle jednotlivých měst. První část, kde jsem vypsala všechny plzeňské podniky najdete ZDE, nově jsem informace o místech aktualizovala, některé přidala a některé z nich se bohužel zrušily. Dnes to bude soupis míst v Českých Budějovicích, kde od října studuji. Zatím jsem všechny navštívit nestihla, ale věřím že v průbehu následujících 3 let to určitě napravím. Avšak o velké části jsem již informována, pokud některý z nich opomenu, můžete jej sdílet v komenářích.

  • Slunečnice - zdravá výživa, nedaleko vlakového nádraží, najdete zde úplně všechno, od bio produktů, kosmetiky, až po léčivé kameny, literaturu,.. otevřeno Po-So, ul. Chelčického
  • Pizza Originala - rozvoz vegan pizzy
  • Zdravá Spižírna - obchod s BIO potravinami, otevřeno Po-So, ul. Suchomelská
  • DéKáčko - kavárna v nákupním centru Mercury, naproti nádraží s nabídkou kávy s rostlinnou alternativou, otevřeno Po-Ne
  • Fér Café - kavárna s produkty v BIO kvalitě, bio polévky a obědové menu, dezerty, otevřeno Po-Ne, ul. Česká, hned vedle kavárny se nachází maličký BIO obchůdek
  • Vegetárna Impala - bistro s každodenní nabídkou hned několika pokrmů, svačiny, dezerty, hlavní jídla, otevřeno Po-Pá, ul. Nová
  • Slunce - Raw food vegan restaurace v přízemí, vegan jídelna v patře, každý den nabídka ze 3-4 hlavních chodů, otevřeno Po-So, jídelna Po-Pá, ul. Krajinská
  • Fresh Vegetárna Smoothie Malše - rozvoz veg(e) jídel, dezertů a smoothies v Českých Budějovicích a jejím okolí
  • Čajový ateliér - veg(e) friendly podnik, nabídka skvělých čajů, vege a veg pokrmy, otevřeno Po-Ne, ul. Krajinská
  • Rozmarýnka - bezobalový obchůdek, ul. Česká
  • Met vietnamská restaurace - vegan options, dvě pobočky - Nám. Přemysla Otakara II. a Lannova třída
  • Gateway of India - vegan options, dvě pobočky, Piaristická ul. (hned vedle náměstí) a Lannova třída
  • Kavárna Vlnna - vegan dezerty, otevřeno Po-Ne, ul. Sokolský ostrov
  • Jídelna U Šárky - každý den jedno vege/veg jídlo, otevřeno Po-Pá, ul. Krajinská
  • Faency Fries - skvělé hranolky, možnost vegan dipu, otevřeno Po-So, ul. Pražská



Zdraví

Detox jako nesmysl?

2/03/2019

S novým rokem a blížícím se jarem přichází všemi známý nešvar jménem detox. Pokud jste si již zakoupili nějaký detoxikační čaj, kůru, zábal, či pilulky, tak Vám gratuluji k úspěšnému vyhození peněz. Žádný detox není třeba, protože ten největší a nejúčinnější nám obstarávají naše játra a ledviny. Stejně tak není možné tělo "překyselit", protože se udržuje ve stálé rovnováze. Je to těžko uvěřitelné, už jen proto, že je kolem spousta propagátorů zj. tzv. influencerů, kteří se touto propagací živí a je jim úplně jedno, zda-li je to pro vaše tělo prospěšné, či nikoliv. Mnoha z nich je o těchto věcech neinformovaná a nedostatečně vzdělaná. Naše tělo nepotřebuje žádný půst, či třídenní popíjení zeleninových šťáv za 3000 Kč. Bohatě stačí jíst vyváženě, nepřejídat se tučnými jídly, omezit alkohol a podpořit příjem vlákniny. Pokud budete držet hladovějící půsty, nebudete mít z čeho brát energii, člověk je totiž heterotrofní tvor, který ke správné funkci potřebuje živiny. Váš mozek potřebuje pro svůj běžný chod sacharidy, pokud budete hladovět, začnou se na ně prvně přeměňovat bílkoviny a vy tak přijdete o svalovou hmotu, která je prospěšná. Pokud si zvolíte detox v podobě šťáv, vězte že vašemu tělu také neprospějete. Vyvoláte si průjem (díky kterému si poté můžete připadat o pár kil lehčí), ale způsobíte si jím také trávicí obtíže doprovázené o zbytečnou ztrátu cenných střevních bekterií - probiotik, které mají v našem těle velice zásadní funkci - zabraňují tvorbě toxických látek, podporují přirozený metabolismus a podporují imunitu. Pokud si tento článek čtete, šiřte poselství dál a nenechte ostatní zlákat na podobné nesmysly.

recept

Čokoládová pěna

1/17/2019

Dnes jsem si pro Vás připravila recept, který snad ani receptem není, kvůli tomu jako moc snadný je. Potřebujete na to pouze pár surovin, mixér a pár minutek času. Čokoládová pěna je lehký dezert, plný vitamínů a zdravých tuků. Rozkrojíme opatrně avokádo, aby nám zbyly dvě neporušené půlky, vydloubneme vnitřek, přikrájíme k avokádu zralý banán, přidáme od oka lžičku kakaa a skořice, přilijeme trochu libovolného rostlinného nápoje (já použila kakaové Alpro) a nakonec zakápneme citrónovou šťávou (pokud máte biocitróny, můžete nastrouhat i trochu kůry). Celou směs rozmixujeme ponorným mixérem a naplníme prázdné "vaničky" od avokáda. Necháme chvilinku vychladit a můžeme servírovat. Doporučuji i těm, kteří avokádo stejně jako já nemusí. 😊

Pravidelní čtenáři